تبلیغات
مُرَبیِ نُفوسْ (مراتب طهارت)
* یا طُهر ، یا طاهر ، یا طَهور ، یا طَیهور ، یا طَیهار *
صفحه نخست ارتباط با ما مشاهده در موبایل لینك RSS
كاربر میهمان خوش آمدید
جمعه 4 اسفند 1391

«مجلس بیستم»

 

© ناسازگاری توحد با تعلق

 

«بسم الله الرّحمن الرّحیم»

ناسازگاری توحد با تعلق

به عرض رساندیم که هر چه عزم و همت خود را وحدت بیشتری بخشیم در امور روزانة خود موفق تریم و هر چه قدر در مطالعه ودیگر امور زندگی از هم گسیختگی و تشتت بیشتر باشد نفس پراکنده تر می شود و دیرتر به مقصود می رسد. و بر اساس اصل سنخیّت چون خداوند تعالی واحد است یک جایگاه و محلی می خواهد که آن نیز توحد داشته باشد لذا با کثرات وتعلقات گوناگون، طهارت دل که همان استقرار حق در قلب انسان است حاصل نمی شود.

حضرت آقا در این باره در رسالة شریف صد کلمه فرموده اند که: «تعلق با تعقل سازگار نیست» در حل مسائل عمیق فلسفی و ریاضی و در ادارک مسائل علمی نیز می بینید که هر چه اطراف شما آرام تر باشد یادگیری و ادراک شما بیشتر است. حتی گرمی بیش از حدّ محیط و یا گرسنگی و سیری مفرط عواملی هستند که نفس را مشغول و پراکنده و خسته می کنند. به طور کلی هر چه که نفس را مشغول کند و اورا ازتوحد دور گرداند باعث پراکندگی قلب می گردد و قلب پراکنده و متشتت، محل ظهور حقائق عالم قرار نمی گیرد. نه عالم، خود رابه این دل نشان می دهد و نه خداوند عالم در این دل جای می گیرد. پس توحد قلب، باعث نزول برکات الهی می شود.

بار دیگر تاکید می کنیم که در مطالعات خود توحد داشته باشید. مثلاً‌اگر می‌خواهید دربارة موضوعی مثل «توحید» مطالعاتی داشته باشید، کتابهای در این زمینه را جمع آوری کنید و با آنها محشور شوید تا این بحث در جان شما رسوخ کند. و همچنان که گفتیم سعی کنید ابتدای راه تعدادی از کتابها را برای خود محور قرار دهید، بعد که -ان شاءالله- قوی شدید خودتان معیار می شوید و می توانید کتابهای گوناگون را مطالعه کنید و همه را در یک نقطه جمع بفرمائید: در این صورت شما میزان فهم خواهید داشت، یعنی کتابها و نوشته هایی را که مطابق با یافته ها و خوانده های شما هستند اخذ می کنید و آنها را که مطابقت ندارند به اهلش واگذار می کنید. اما این به معنای باطل بودن کتابهای نامطابق نیست زیرا ممکن است دیگری آنها را مطابق با یافته های خود بیابد. چون کتابهای گوناگون که از نویسندگان مختلف وارد بازار می شوند به منزلة اجناس گوناگونی هستند که افراد مطابق با ذوق خود بهترین آنها را انتخاب می کنند و می خوانند. چه بسا کتابی از نظر یکی بهترین باشد و از نظر دیگری چنین نباشد. همانطور که شما نیز مطابق با ذوق خود اکنون نوعی لباس به تن کرده اید که ممکن است این نوع لباس مورد سلیقة بسیاری از افراد دیگر نباشد می بینید اگر چه هدف همة مااز لباس پوشیدن، برهنه نبودن بدن است اما در عین حال ذوقها در پسندیدن اصل جنس و کیفیت رنگ، گوناگون می باشد.

عزیزان من! در انتخاب کتابها دلِ خود را معیار قرار دهید. ببینید کدام کتاب شما را متحوّل و منقلب می کند همان را دنبال کنید. البته باید توجه داشت که طی کردن راه دل گر چه بسیار خوب وکوتاه است اما بسیار باریک و خطرناک نیز هست. راه عقل طولانی و خسته کننده است اما در این مقام نوعاً همه به مقصد می رسند. در مسیر دل ممکن است به مقصد برسی اما با یک لرزش کیلومترها دور خواهی شد. آن وقت باز باید جان بکنی و این راه رفته را از نو آغاز کنی. لذا هیچگاه ندیده اید فیلسوفان و یا کسانی که راه عقل را پیموده اند سر از خانقاهها در بیاورند. هیچگاه ندیده اید افرادی مثل خواجه نصیرالدین طوسی ها ریش و مویشان را بیش از اندازه بلند کنند و معرکه گیری نمایند و بگویند اکنون ما دیگر اهل دلیم و از ظاهر غافل شده ایم. اما نوعاً در راه دل چنین خطرهایی هست و زمین خوردن در این راه بسیار زیاد است. به همین خاطر فرموده اند که قلب باید همّ واحد داشته باشد و تمام اهتمامش را روی یک محور قرار دهد. در غیر این صورت دچار اضطراب و گرفتاری می شود. و خدا نکند که انسان دچار اضطراب قلبی شود، زیرا این مرض باعث بسیاری از بیماریهای جسمی، پیری زودرس، برهم زدن محیط خانواده، ایجاد گرفتاری در روابط با دوستان و افراد اجتماع می شود. در این زمینه به دیوان حضرت آقا نگاهی بیندازید. ببینید انقلابات قلبی در مقام توحد که برای آقا پیش آمده چقدر سنگین و مشکل است تا چه رسد به انقلابات دل در مقام تکثر و پراکندگی. کسی که می خواهد به درد خود برسد و در مسیر خاص حرکت کند راهی ندارد جز آنکه برای خود برنامه ریزی کند. ما به آنهایی که در جای خودتوقف کرده اند و می خواهند به زندگی متعارف خود ادامه دهند کاری نداریم. آنها مختارند که هر چه می پسندند انجام دهند. اما شاید جنابعالی اهل همت باشی و بگویی: حال که نردبانی با ده پله در جلوی پای من گذاشته اند چرا من در پلة اول بمانم و بالاتر نروم؟ چرا مانند خاتم الانبیاء هفت آسمان و هفتاد هزار مراتب وجودی را طی نکنم؟ اگر اینگونه می خواهی باید برنامه ای چند ساله داشته باشی. بایددر عین حال که کسب و کار خود را ادامه می‌دهی و محیط زندگی خود را آرام نگه میداری به برنامة خود پایبند باشی. اگر هم امشب برای خود برنامه ریزی کردی و صبح فردا از دنیا رفتی باید بدانی که روزی ات همین مقدار بوده و باید شاکر باشی و بیش از آن نیز از تو نمی خواهند. هرگز بخل و حسادت نداشته باش. هر کس به میزان ظرفیت  خود بهره مند می‌شود. نه خدا با ما دعوا دارد و نه ما با بندگانِ خدا دعوا داریم. تو که می خواهی دل به دلبر بدهی باید اهل همت باشی و منظم حرکت کنی. باید دستت را به استادی بسپاری ودر تحت ولایت او رشد یابی. بعد از آن نیز که خود معیار شدی می توانی دیگران را از نورانیت خود بهره‌مند سازی.

                                                                                      «و الحمدلله ربّ العالمین»

موضوع مطلب : طهارت,
ارسال شده توسط Waiting در ساعت 08:23 ب.ظ | نظرات شما ()